Kokeilujakso sai kiinnittämään huomioita työmatkaliikkumisen eri vaihtoehtoihin

JKL kokeilijat_eevaEeva-Leena on yksi kokeilujaksoon osallistujista. Hänelle tarjottiin 10 ilmaista bussimatkaa, viikon työmatkakokeilua varten. Eeva-Leena kertoo, että kokeilujakson jälkeen hänelle tuli joukkoliikenteestä hieman aiempaa myönteisempi kuva, vaikka parannettavaa on vielä paljon.

Alla Eeva-Leenan mietteitä kokeilujakson jälkeen.

 

Mitä positiivista viikosta jäi mieleen?

Mielelläänhän sitä bussia käyttäisi, jos siihen saisi muulloinkin ilmaisia matkoja. 🙂 Mieleen jäi myös kannustaminen liikkumiseen, eli että bussilla kulkiessa tulee yleensä edes vähän käveltyä bussipysäkille. On pakkasella helpompaakin hypätä bussiin kuin tulla omalla autolla. Talvella ehdottomasti jees kulkea bussilla, ettei tarvitse rääkätä omaa autoa pakkasilla/raaputella laseja.

Mitä negatiivista viikosta jäi mieleen?

Bussilla liikkuminen on aina hiukan kankeaa verrattuna siihen, että omalla autolla pääsee vartissa töihin, kun taas bussilla menee 30-45 minuuttia yhteyksistä riippuen. Toisinaan bussit ovat myös myöhässä, mikä saattaa pilata jatkoyhteyteen kerkeämisen. Mikä pahempaa, bussi voi ohittaa pysäkin myös etuajassa, jolloin myöhästyy varmasti, kun missaa ainoan kodin läheltä lähtevän yhteyden.

Miten jatkossa? Vaikuttaako kokeilujakso jatkossa työmatkaliikkumiseen?

Kokeilujakso loi ehkä hiukan positiivisempaa ajattelua joukkoliikennettä kohtaan, vaikka olinkin sitä jo sen verran paljon käyttänyt, että tiesin sen hyvät ja huonot puolet jo ennestään. Jatkossa varmastikin kokeilujakson vuoksi kiinnitän enemmän huomiota työmatkaliikkumisen eri vaihtoehtoihin. Ehkä ensi keväänä alan lopulta pyöräilemään työmatkaa.

Terveisiä työnantajalle

Kulkisin ilomielin työnantajan maksamalla lipulla töihin joukkoliikenteellä, tai työnantajan lahjoittamalla polkupyörällä! Kaikki keinot, joita tullaan tarjoamaan henkilöautoilun vähentämiseksi, otetaan innolla vastaan! Itse ainakin lupaan käyttää niitä! Hienoa, että olette lähteneet mukaan projektiin henkilökunnan terveyden edistämiseksi ja työhyvinvoinninkin lisäämiseksi! Mahdollisista panostuksista varmasti hyötyisi koko kaupunki.

Terveisiä Jyväskylän kaupungille 

Jyväskylän liikenne on parantanut hieman laatuaan laitettuaan busseihin kunnolliset merkinnät siitä, mikä bussinumero on kyseessä. Aiemmin ei bussista välttämättä ottanut millään selvää, mikä numero on kyseessä.

Sähköisessä reittioppaassa on kuitenkin vielä parannettavaa. Ohjelma ei osaa tarjota kaikkia mahdollisia yhteyksiä, vaan se tarjoaa vain joitakin mahdollisuuksia, jolloin matkustaminen vaikeutuu. Ilmeisesti joskus saattaa myös puuttua jokin linja, vaikka se kulkisikin normaalisti. Esimerkiksi bussi numero 2M ilmeisesti kulkee joka arkiaamu, mutta yhtenä arkipäivänä sitä ei näkynyt reittioppaan vaihtoehdoissa. Tähän tulisi saada ehdottomasti korjaus.

Hienoa, että kaupunki on mukana tässä työmatkaliikkumiseen liittyvässä projektissa. Toivon, että asia ei jää vain selvitysasteelle, vaan jotakin joukkoliikenteen käytön lisääntymisen ja henkilöautoilun vähenemisen toteutumiseksi todella tehtäisiin. 

Terveiset työkavereille, mikä innostaisi vähentämään työmatkojen autoilua?

  • ei tarvitse etsiä parkkipaikkaa, kun tulee bussilla
  • ei tarvitse rääkätä omaa autoa kylminä pakkaspäivinä, eikä raaputella auton ikkunoita, kun tulee bussilla
  • joukkoliikenteellä kulkeminen on ekologisempaa kuin henkilöautoilu
  • pyöräily/kävely lisää omaa terveyttä ja hyvinvointia

 

Bussien parantuneet linjakyltit saavat kiitosta kokeilukasolaiselta. Reittioppaaseen toivotaan parannuksia.

Bussien parantuneet linjakyltit saavat kiitosta kokeilukasolaiselta. Reittioppaaseen toivotaan parannuksia.

Kommentoi